לבקשה לאישור תובענה ייצוגית
לבית המשפט המחוזי בלוד הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד סלקום. משרד עוה"ד שוורץ - מוסקוביץ, שהגישו את הבקשה בשם לקוח החברה, טוען כי החברה מטעה לקוחות המסלול "ללא הגבלה" במתכוון וביודעין. הסעד שהתבקש: פיצוי של למעלה מ- 112 מיליון שקל.
מגיש הבקשה, לקוח של סלקום, טוען כי החברה פועלת בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן ומטעה ביודעין ובאופן מהותי את לקוחותיה, שהצטרפו למסלול "ללא הגבלה". לטענתו, המסלול, במסגרתו משלמים הלקוחות סכום קבוע בחודש, אינו מספק להם חבילה "ללא הגבלה" כמובטח, וסלקום מחייבת אותם בסכומים נוספים באופן שרירותי.
לדברי המבקש, סלקום מחליטה על דעת עצמה ומבלי לעדכן את הלקוחות על "מגבלה" בכמות השיחות והמסרונים בתכנית, ובכל מקרה של "חריגה" מאותה "מגבלה", היא מנתקת אותם מהרשת ואף מחייבת אותם בסכומים עודפים.
יתרה מכך, המבקש טוען, כי בסלקום לא מעוניינים להבהיר מהי אותה "חריגה" ואף חוסמים את קווי הטלפון באופן חד-צדדי. הדבר מנוגד להבטחותיה של סלקום ולמצגיה בכל אמצעי התקשורת ופוגע בלקוחותיה, מוסיף המבקש.
חיוב בגין חריגה בתכנית ללא הגבלה
לדברי המבקש, הוא עצמו נתקל בבעיה לאחר שמכשירו נחסם לשליחת הודעות. הוא טען, כי פנייתו לחברה להגדלת כמות ההודעות נתקלה בסירוב. עוד הוא אומר, כי נציגי החברה מסרו לו שאינם יכולים לציין בפניו מה המגבלה של כמות ההודעות שהוא רשאי לשלוח בחודש בהתאם לתכנית.
מלבד זאת, מוסיף המבקש, כי קיבל במפתיע מסרון ממוקד ההודעות של סלקום, לפיו הוא יחויב בסכום של 29 אגורות לכל מסרון שישלח מעבר ל"שימוש סביר והוגן". ואכן, בחשבון העוקב להודעה, הוא חויב בסכום נוסף של 264 שקלים בגין חריגה, כביכול. זאת, כאשר על החשבונית כתוב, שחור על גבי לבן, כי הינו מנוי לתוכנית המקנה "שימוש חופשי ללא הגבלת כמות בדקות ובהודעות בארץ".
כל ניסיונותיו של המבקש, בעל פה ובכתב, לבדוק עם מוקד השירות של החברה מהי המגבלה במסלול "ללא הגבלה" נתקלו בהתחמקויות. משכך, לא היה מנוס, לטענתו, מהגשת הבקשה.
מהו שימוש סביר?
בבקשה, שהוגשה באמצעות משרד עוה"ד שוורץ-מוסקוביץ', מצוין עוד כי בחוזה ההצטרפות לתכנית לא מופיעה כל מגבלה כמותית או אחרת, למעט הביטוי חסר המשמעות "כפוף לשימוש סביר והוגן". לטענתו, סלקום בחרה ביודעין שלא להגדיר מהי מגבלת השיחות והמסרונים. זאת ככל הנראה, מאחר שהדבר אינו כלכלי עבורה ופוגע ברווחיותה. כלומר, סלקום עצמה אינה יודעת ולא הגדירה בחוזה את ה"מגבלה" של החבילה אותה שווקה כ"ללא הגבלה".
750 אלף לקוחות מוטעים
הבקשה מגדירה את חברי הקבוצה באופן הבא: כל לקוחות סלקום שנרשמו למסלול שיחות ומסרונים בארץ ובחו"ל תחת חבילות "ללא הגבלה" לסוגיהן, וחויבו בסכומים עודפים. עפ"י אמדן זהיר, טוען המבקש, כי הקבוצה מונה כ-750 אלף לקוחות.
בית-המשפט מתבקש להורות לסלקום להשיב לכל חבר קבוצה את הסכומים אשר נגבו ביתר ושלא כדין, וכן לאסור עליה לחסום מכשירים של מנויי התכנית כאשר, לשיטתה, נעשות "חריגות". לחילופין, התבקש ביהמ"ש להורות לסלקום להפסיק להגדיר את החבילות הללו כחבילות "ללא הגבלה".
מעניין לציין, שזמן קצר לפני הגשת הבקשה, ב-7 ליולי 2013, שודרה בערוץ 10 התוכנית "לילה כלכלי", שעסקה בסוגיה. בתוכנית נחשפו כל מעלליה ומחדליה של סלקום, וממנה עולה כי המקרה של המבקש איננו מקרה פרטני. לפי התכנית, מדובר, ככל הנראה, באלפי או עשרות אלפי לקוחות אשר הוטעו ביודעין ע"י החברה ונגרמו להם נזקים כספיים ואחרים. בסוף התכנית הודיע משרד התקשורת שיתקיים בירור עם החברה ועם מפעילות הסלולר בדבר הצורך בהבהרת ההגבלה.
לבקשה לאישור תובענה ייצוגית
למדור: צרכנות
אתר המשפט הישראלי "פסקדין"
www.psakdin.co.il
המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.
פרסומת - תוכן מקודם
פסקדין הוא אתר תוכן משפטי ופלטפורמה המספקת שירותי שיווק דיגיטלי למשרדי עורכי דין,
בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של פסקדין.